Nyhetsbrev Mars

Onsdagen den 16 mars fick vi återigen äran att gästas av två föreläsare i vår förening. Janne, Catharina och Mikael – medlemmar i gruppen honunungsbedömning presenterade hur SBR´s regelverk ser ut kring bedömningen och hur det praktiskt kommer att gå till i vår förening samt vilka datum som honungsbedömningen i vår förening sker. På vår hemsida kan du läsa mer om hur bedömningen går till och vilka blanketter du ska lämna in tillsammans med honungsburken som ska lämnas utan etiketter. Datum för bedömning:

Eventuellt ett tidigare datum – se hemsidan.

5 juli 2022

12 juli 2022

16 augusti 2022

27 september 2022

I pausen fikade vi på hallongrottor och sandkaka som föreningens egna konditor Isa bakar till oss och som uppskattades av alla.

Denna kväll gästades vi också av bitillsynsmannen Anders Jansson som berättade om regler som du måste följa när du har honungsbin. Syftet med reglerna är att förhindra att vissa sjukdomar och skadegörare sprider sig fritt. Vi fick information om att anmäla uppställningsplatser och vikten av att ringa någon av våra bitillsynsmän om vi misstänker att inte allt står rätt till med våra bin.

Anders berättade att vi biodlare har ansvar för att arbeta förebyggande för att hindra spridning av smittsamma sjukdomar.

Vi kikade in på jordbruksverkets hemsida för att titta närmare på aktuella kartor med restriktionsområden.

Därefter fördjupade vi oss lite mer i:

Traké kvalster

VVS- virus

Yngelröta

Vi avslutade i en intressant diskussion om hur varroa påverkar VVS- viruset samt vikten av att ha en försäkring om man som biodlare skulle drabbas av yngelröta.

TISDAGSTRÄFFARNA

Du är varmt välkommen till föreningshuset/bigården varje tisdag mellan 18-21. Vi har målat sista penseldraget i vårt föreningshus men fortfarande finns en del att göra förutom att förbereda allt inför bi-säsongen. Man väljer själv om och vad man vill göra.

Alla våra bin har överlevt och vi har tömt bottnarna. Vår ungdomssektion har fått en ny kupa skänkt till sig av fyra medlemmar i vår förening. TACK säger Bibarnen. Det som behöver prioriteras när det gäller våra kupor är att laga taken.

STYRELSEN

Styrelsen träffades den 28 februari och vi pratade om ekonomin i föreningen, planerade inför starten av nybörjarutbildningen där 22 medlemmar har anmält sig samt om våra kommande medlemsmöten. Vi flyttade invigningen av bi- museet till lördagen den 23 april kl.11:00- 14:00. Invigningen sker med att tal hålls och vi får berättat historiken kring museet för oss och därefter klipps banden. Samtliga medlemmar med familj bjuds på enkel fika. Därefter är samtliga besökare välkomna på en rundvandring i Bi- museet. Intresserade föreningar inbjuds separat att besöka Bi- museet efter den 23 april.

Styrelsen planerade inför kommande bi säsong och beslutade tillsammans hur föreningsbigården ska skötas under våra tisdagsträffar. Mer info kring detta kommer i nästa nyhetsbrev.

Ungdomsgruppen diskuterades och Isa, Ingo, Noemi och Britt-Marie fortsätter att ha huvudansvaret för Bibarnen, men fler vuxna behövs under tisdagarna som hjälper till med barnens kupa.

Beslut togs att 20 bi-jackor och några handskar köps in till föreningen. Samtliga jackor märks upp, även tidigare inköpta med föreningens logga och namn på vänster arm eller vänster bröstficka. Eventuella sponsorer till jackorna får logga på ryggen.

Ny grill behöver köpas in till föreningen och vi tittar just nu på olika alternativ, antingen ett större cementrör eller en större grill som vi köper i affären.

Styrelsen beslutade att en arbetsgrupp skulle skapas för invigning av föreningshuset och bigården.

Övriga frågor som lyftes på styrelsemötet: var och hur rökpustarna ska förvaras, VP/ värmepumparna anslutes till Wifi vilket då möjliggör att värmepumpar kan justeras hemifrån av var och en i styrelsen. Vi ventilerade också frågan om medlemmar har möjlighet att ställa egen bikupa i föreningsbigården. Inget beslut togs i frågan utan diskussionen fortsätter på nästa styrelsemöte.

Under vecka 11 och 12 kommer takläggaren att göra det sista på vårt föreningshus.

Bibarnen

  • Lördagen den 26 mars kl. 10-13. Bibarnen träffades och ställde iordning sina verktyg. Har bina mat? Vad ska drottningen heta? Vi tittade på vår nya kupa. Det blev påskpyssel där vi gjorde bin med papper och piprensare samt målar ägg med vax – vaxbatik. Vi lunchade på frallor, chokladmjölk och kinderägg. Dagen avslutades med en överraskning.

Invigning av föreningshus och bigården

Invigningsgruppen har träffats och vi har grovplanerat inför vår invigning.

Däremot har vi inte bestämt ännu om invigningen ska vara när det är sommarmöte eller om vi ska lägga den veckan innan skolorna börjar i augusti och då ha temat skördefest på invigningen. Vi återkommer strax med mer info här. Vill du vara med i planeringen så hör av dig oss i föreningen.

Vad händer då framöver under mars/ april månad i vår förening?

  • Lördagen den 2 april Vårutbildning i Tyringe, distriktet anordnar. Inbjudan har kommit till din mail.
  • Tisdagen den 5 april kl. 18-21. Vi arbetar med det som behövs i föreningshuset/ bigården. Vi fikar.
  • Tisdagen den 5 april – nybörjarutbildningen startar.
  • Tisdagen den 19 april kl. 18-21. Vi arbetar med det som behövs i föreningshuset/ bigården. Vi fikar.
  • Lördagen den 23 april kl. 11-14. Invigning av Bi- museet i Degeberga. Det blir tal, vi klipper bandet, tar en titt in i museet, minglar och fikar.
  • Ni behöver också börja förbereda er på växtbytardagen nu när ni börjar pyssla i era trädgårdar. Kanske får du en växt eller stickling över. Spara den och ta med den till föreningens växtbytardag som äger rum under maj månad. Mer info kommer i nästa nyhetsbrev.